frågor & svar

det här inlägget blir väldigt långt efter som att jag försöker svara så bra som möjligt på frågorna :)


frågan som väldigt många har ställt: vad var bäst malta eller england?
det går faktiskt inte att svara på,,
för det första så var språkresorna i sig tvärt i mot varanndra.
malta:  junior,classic,global village, jag åkte med min syster.
england: 14-18, international, värdfamilj, jag åkte själv.
båda språkresorna var sjukt roliga och underbara och om jag fick välja så skulle jag inte kunna göra det,,
jag lärde mig mycket på båda, hade roligt, träffade nya underbara personer och utvecklades.
så, jag är ledsen om jag gör er besvikna, men det går faktiskt inte att välja,,

värdfamilj eller global village?
hmm,, jag säger det igen, båda var jätte bra,
global village så var man nog lite mer självständig på något sätt efter som att det inte fanns " föreldrar" på det sättet där,
men i värdfamilj så fick man ju uppleva en ny kultur och endå bo hoss en annan familj,
så båda var roliga men endå olika, men om jag fick välja vad jag tyckte var det bästa boendet så skulle jag nog välja global village ;)

är det lätt att få nya kompisar?
jag tycker att det är lätt att få nya kompisar,,
det blir ju en annan grej när man är iväg också, många åker ju själva och då vill man ju gärna lära känna någon,
så det går av sig själv lite, men självklart så får man ju kanske tänka på att vara lite social själv ;)
men att få kompisar om man åker själv är absolut inget att oroa sig för, det kommer att gå jätte bra,

har du lärt dig mycket engelska? hur utvecklas man? är det språkträning eller mer kultur?
jag tycker att jag har lärt mig ganska mycket engelska men framför allt så har jag blivit säkrare på att prata,
det låter mer naturligt liksom, inte som skol engelska utan mer som engelska engelska,, haha, förstår ni ? :P
på vilket sätt menar du utvecklas?, självklart så utvecklas man i språket som jag skrev ovanför, men jag tycker också att man utvecklas som person, så är det iallafall för mig, att vara iväg 3 veckor utan sin familj eller vänner, i ett främande land, ett annat språk, kanske en ny familj,, det är klart att man blir lite tuffare och mer "världsvan" av det,
att åka på språkresa har iallafall "hjälpt" mig lite :)
språket tränar du ju hela tiden men i skolan så finns det 2 olika böcker, en vanlig med kapitel som kanske handlar om musik,mode,litteratur,vetenskap m.m, och en till bok som heter "culture fil" där det handlar om landet man är i,
om olika städer,maten,histora om landet m.m..
så var det iallafall för mig det här året :)

hur funkar det med aktviteter på kvällarna om man bor ca 1 timme från där man träffas,går det bussar hem så sent?
aktiviteterna är inte så jätte sent, discona slutar ungefär vid 10 om man ska vara hemma klockan 11, så man har tid på sig att ta sig hem,
det är olika antar jag, men i torquay så gick det bussar hela tiden åt alla håll, så det var inget problem,
annars kan man bara ta en taxi i undantags fall, ef brukar ha rabatt,
om inget av det här är möjligt på din kursort, vilket jag inte tror ska vara något problem, så tar du bara det med din ledare när du kommer fram :)

jag ska till malta internationell kurs kommer alla svenskar jag åker dit med vara i samma grupp eller kommer vi splittras?
när jag åkte det här året så var vi med alla svenskar dom 2 första dagarna och på den 3 så blev vi indelade i våra internationella grupper, alltså splittrades vi, men man träffades ju ofta iallafall.
då var det våran grupp liksom, som vi hade skola med, gjorde aktiviteter, jaa, allt sånt.
men i malta så är det annorlunda, där är man i svenska grupper på alla aktiviteter, och sådant,
men på lektionerna i skolan så är det internationella grupper :)
så i malta så splittras dom svenska alltså inte förutom på lektionerna, men till alla andra länder så delas man in i internationella grupper på heltid.

på internationell kommer det bara vara svenska, norska, danska?
kommer vi dela rum med dessa?
om man nu åker från sverige, som alla som läser det här förmodligen ska göra, så kommer det inte bar vara skandinaviska länder i din internationella grupp.
nu i år när jag åkte så var vi svenska,italienska,finska och franska i våran grupp :)

finns det mygg på malta?
hahaha, nej jag tror faktiskt det.
varken jag eller någon annan fick ett enda myggbett när jag var där.
men någonstanns så kanske det finns någon liten mygga :S

får man hemläxor på språkresan?
nope ;)

såg du mycket sprit/droger på dina språkresor?
nej, ingenting faktiskt,
jag har varit i malta och torquay, dom ställena som "tidningarna" säger ska vara dom 2 ställena där folk dricker mest.
och jag har inte sett någon ting på någon av språkresorna.
jag tycker det är väldigt tråkigt att många tror att det är så här.
när folk fick höra att jag hade varit på malta förra året så blev dom lite halvt shockade efter som att dom hade hört om att det skulle vara mycket festande och sånt där.
när jag sa till dom att tidningarna säger att det ska vara mycket sånt i torquay också så blev dom lika förvånade.
- vaa? här i torquay? jag har inte sett någonting av det.
nää. presic. och det var endå den sista veckan,
så nej, jag har inte sett någonting av sprit eller droger på mina språkresor.

jag har skrivit mer om "sprit" frågan i ett annat inlägg.
så om det och svar på många andra frågor hittar du i sidomenyn under kategorier, länken frågor och svar
klicka på länken
här, eller den i sidomenyn helt enkelt,
gå gärna in och kolla där
:)

hoppas verkligen att ni fick bra svar på det ni undrade nu !


Kommentarer
Postat av: Alicia

Tänkte bara tipsa dig om att du stavar "presic" fel. Det ska vara "precis". ;D

2008-09-27 @ 00:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0