Lördag.

okej, förlåt så jätte mycket att det har dröjt lite med svaren på frågorna.
men jag ska försöka svara så bra som möjligt, därför kanske det här inlägget blir lite långt , men det är bara för att svaren ska bli så utförliga som möjligt :)

var det många som dricker på malta / språkresor?
när jag var iväg så såg jag inget av det här, verkligen inte.
jag vet att det finns repotage och videos om det här, men jag känner verkligen inte igen det.
så här tror jag att det är.
om man vill dricka, även här hemma så kan man ju få tag på det.
så om man verkligen går in för det så det är klart att det går, men det är kanske dubbelt så svårt, ef väljer ju ut områden som är bra, plus att dom har koll på alla studenter som åker med dom.
det handlar mycket om eget ansvar tror jag, men som sagt man blir ju hemskickad på egen bekostnad om man håller på med alkohol eller droger.
för det går inte att åka på språkresa och dricka, då förstör du både för dig själv och andra.
så om man är så dum att man vill bryta mot reglerna som man till och med själv har skrivit på själv att man inte ska bryta imot, och vill slösa bort sin språkresa på att dricka så får man ju konsekvenser av sina handlingar.
jag tror att man ångrar sig ganska starkt när man sitter där hemma och funderar på varför man gjorde så.
för ef har hållt på med det här länge nu och jag tror att det finns tusentals bevis på att man kan ha hur kul som helst, utan att dricka.

har du redan fått reda på vilken familj du ska bo i , när får man det?
nej, jag har inte fått reda på vilken familj jag ska bo i, jag har fått reda på att det kommer att finnas trådlöst internet där jag ska bo, efter som att jag ska skriva bloggen.
man får reda på vilken familj man kommer att bo i ca 1 vecka innan avresan.
då får man med ett kort på familjen, kanske ett litet brev, mailadress och ett telefon nummer.
det är ju kul att lära känna varanndra lite innan man åker iväg.
om du ska bo i värdfamilj så är det också roligt att ta med sig något litet från det landet man kommer ifrån och kanske ett kort på sin familj där hemma, dom vill ju gärna veta saker om dig :)

hur funkar ef buddys / åker du själv?
japp, jag åker själv :)
förra året åkte jag med min syster, då hade jag en ef buddy i allafall, det är ju kul att lära känna någon annan innan man åker, även om man åker med en kompis.
joo, så här funkar det med ef buddys.
när man har bokat sin språkresa så kan man anmäla sig till ef buddy.
genom att anmäla dig till ef buddy så får du kontakt med andra som ska åka samma resa som du, som också har anmält sig. det är ju extra bra om man åker själv och vill lära känna någon annan som ska på samma resa som, innan ni åker.
man får mail adresserna till en person eller flera stycken, i mars-april någon gång.
för mig som ska åka den 16 juni i början av sommaren så blir det ungefär 2 månader innan jag ska åka.
så man har gott om tid på sig att prata med varanndra innan man åker.

är det dyrt på malta?
finns det mycket att göra på kvällarna där?
jag skulle säga att det kanske är lite billigare på malta än i sverige, det beror ju på vad man ska köpa också.
kläder kostar ungefär lika mycket, mat kostar också ungefär lika mycket , lite billigare kanske.
malta har gått över till euro nu, när jag var där så handlade dom med maltesisk lira.
euro är lika med 9.50 kr, alltså ungefär 10 kr.
malta har, som dom flesta länderna runt medelhavet, mest affärer öppet på kvällarna, då finns det många små gatustånd längst gatorna, så det är verkligen jätte mysigt.
ef discon finns att gå på några kvällar i veckan, eller så kanske man gör någon annan aktivitet, så man behöver inte vara orolig för att det inte ska finnas något att göra på kvällarna, både på malta eller någon annan stanns.
självklart så kanske man bara vill ha en kväll då man går runt och kollar på stan lite eller hänger på hotellet och det finns såklart tid till det också om det är det man vill göra.

är det svårt att hitta ef personalen på flyplatsen?
nej absolut inte. dom står i sina blåa tröjor med en stor ef logga på ryggen, ganska nära ingången.
det är inget problem alls att se dom, du kommer se dom så fort du kommer in på flygplatsen praktiskt taget.
glöm inte att vara där i god tid ca 2 timmar innan flyget går, att ha giltligtpass, ha alla grejer med dig.
det är väldigt lätt att glömma grejer på morgonen då man ska åka, min syster glömmde hela sin resväska förra året, som tur va kom hon på det först och vi bor inte så långt bort så pappa åkte snabbt tillbaka ock hämtade den.
men det är ju värre om man har några mil att åka.
så kom ihåg att ställa iordning allt kvällen före, och glöm inte resväskan :P

jag hoppas att ni fick svar på era frågor, om jag har glömmt någon så får ni säga till.
om ni inte är nöjda med svaret så får ni också säga till så kollar jag upp det lite mer och skriver ett änu mer utförligt svar.
hoppas att ni blev nöjda :)

Kommentarer
Postat av: Olivia

tack så mycket för svaret på min fråga :D älskar din blogg :D

2008-05-17 @ 18:19:03
Postat av: Sandra

ah, jättekul att du svarade på frågor! :)

vill jättegärna åka på språkresa, men vågar inte åka själv.. ingen annan vill och vissa som VILL, får inte. men isåfall vill man ha en ef buddy som bor nära och som man kan träffa innan, haha.



aja, din blogg är bäst!

2008-05-18 @ 12:39:39
Postat av: Malin

Svar till Sandra:



Hej Sandra! Om du får och vill åka på en språkresa borde du inte hindras bara av att ingen annan du känner vill åka. Det är ju inge bra... Om du verkligen vill åka, så skit i kompisarna! Jag åker själv, fastän jag är ganska blyg och inte gillar så mycket att prata med nya människor, men jag låter inte det hindra mig. Jag tror att jag kommer ha det jättebra på språkresan, och jag kommer nog att få många nya kompisar där, och så tror jag att du skulle ha det också. Kom igen, våga åk själv!

2008-05-18 @ 14:41:19
URL: http://mbleedingroses.blogg.se/
Postat av: Malin

Föresten Sandra, jag kom på en till sak.



Jag har anmält mig till EF Buddy, och fick email-adressen till en tjej. Hon bor nere i södra Sverige, och det gör inte jag (bor i Östersund), och hon ska även åka med en kompis från där hon bor, men det hindrar inte mig i alla fall. Hon ska inte heller flyga från samma flygplats, men vi träffas ju när vi är framme på Malta i alla fall. Jag säger det igen, låt inte detta med kompisar hindra dig från att åka om du verkligen vill, då kommer du antagligen att ångra det senare. Åk!

2008-05-18 @ 14:46:48
URL: http://mbleedingroses.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hejhej!

Jag heter Matilda, och jag var också på juniorresa förra året, fast på Isle Of Wight. Verkligen jättekul!

Tittade in på EF's hemsida tidigare idag, eftersom att min mamma frågade mig om jag skulle vilja åka på språkresa nästa sommar, och såg "artikeln" om din blogg :)

Kul att du skall åka i år också! Jag skall åka nästa år. Till Torquay, jag med! Tror jag i alla fall. Eller till Malta.

Jag ville ha en liten paus mellan alla språkresor, hehe :)



Men jag kände bara att jag vile skriva en kommentar eftersom att jag också har vart på språkresa & skall det igen.



Om det hade funnits en blogg som din, förra året innan jag skulle åka, när jag hade miljoner frågor så skulle jag vart jätteglad. Men nu finns ju din! Verkligen jättebra för andra.



Ha det jättebra i Torquay!

Matilda :)

2008-05-18 @ 16:25:59
Postat av: Melody

ts, typ alla dricker ju. :P

antar att ef betalar dig för att du ska skriva som dom vill?

2008-05-22 @ 15:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0