frågor&svar

får man låna nyckel till värdfamiljernas hus eller är de uppe och väntar på att man ska komma hem. eller är dörren alltid öppen?
svar -
man får en nyckel ifall familjen inte är hemma när du går/kommer hem.
jag kan ju berätta hur det var för mig.
oftast så var familjen hemma hela tiden, ibland inte när jag gick till aktiviteter/skola, men mamman pluggade och hade lov just då så det var förmodligen därför.
i england så är hemkomsttiderna klockan 23:00 så familjen(mamman&pappan) var alltid uppe när jag kom hem, och då var ju dörren öppen.
men det är ju olika i olika familjen.

Nu när du varit hemma ett tag, känner du att språket(engelskan) går lätt att prata, i skolan på eng. lektionerna osv?
svar -
absolut.
framför allt så har jag alltid gillat engelska som ämne och språkresorna har bara gjort det roligare.
det flyter oftast bara på liksom, ibland så tänker jag på engelska. ibland så låter det mycket bättre än på svenska, hahah.

har du bra betyg i engelska?
svar -
haha, jag har hyfsade betyg i engelska, och nians extra bok :)

Hej! Superbra blogg :) Har några frågor ...
Har hört att det är ofräscht på "hotellen", är det så?
svar -
jag har ju bott på global villaget i st pals bay,malta och det var verkligen inte ofräscht.
mysigt, och inte jätte lyxigt kanske men det är fint.
sen får man vara beredd på att det inte är samma kultur och miljö som här i te x malta.
det är te x ganska vanligt med kackerlackor och vilda katter.
vissa personer klagar på att man inte får en hel garderob själv eller större sängar men då tycker jag att man får ge sig lite och anpassa sig.
men jag trivdes bra på global villaget och det var verkligen hur mysigt som helst där.

Hur mycket vikt får man ta med sig?

svar - det är beror på hur långt man åker och med vilket flygbolag.
malta var det 20-25 eller ganske max 30 kilo jag kommer faktiskt inte ihåg.
england så var det 15-20 kg.
men försök och ta reda på flygbolaget och sök på det tillsammans med landet så hittar du det nog.
men det brukar vara mellan 20-25 kilo men det skadar aldrig att extra kolla.

Är det något möte innan man åker?
svar -
yes, tiderna för avresemötet  kommer om inte annat upp på hemsidan när det börjar närma sig :)

Hur märker lärarna om man är hemma i tid på global village och vad händer om man inte kommer hem i tid?
svar-
ledarna ringer till rummet eller kommer själva och kollar att ni är hemma på utsatt tid.
om du kommer försent hem så pratar du med din ledare om anledningen och får en varning i vissa fall så får det konsekvenser så som att nästa dag så är du inte med på aktiviteterna.
men det är ju för att ef är ansvariga för din säkerhet när du är iväg och det här är reglerna som du har skrivit på, självklart så är det inte så om du kommer försent hem 5 minuter för att bussen var sen men det får somsagt din ledare avgöra om det händer :)

Finns det typ internet uppkoppling på rummen på village?
svar - det beror ju på helt om hotellet har det eller inte.
det står med på ett info papper om ditt boende du får hem några veckor innan avresan.
men jag rekommenderar inte att ta med sig en bärbar data då det brukar finnas billiga internet café i området. och så ofta är du inte inne på rummet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för svaren! :)

2009-01-14 @ 13:19:05
URL: http://katsuya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0