new york

okej så jag tänkte att det var dags för den där sammanfattningen att komma nu, om new york resan alltså.
den 20 juni åkte jag alltså till new york med ef på internationell språkresa i 3 veckor.

när du åker internationell resa så får du klara dig väldigt mer själv jämnfört med om du åker gruppresa. du flyger dit själv, kommer dit själv, får fixa dina aktiviteter själv och är helt enkelt väldigt mycket mer självständig. ef kan hjälpa dig att boka flyg och transfer om du säger till och det finns aktiviteter varje dag att anmäla sig på när du befinner dig på kursorten men det är inget som är inplanerat i just din resa. kurserna börjar varje måndag året runt och du bestämmer själv hur länge den ska på gå (vecko vis).

jag ska vara ärlig, det var en liten utmaning att flyga från göteborg till new york helt själv och första kvällen så var jag lite osäker på om jag skulle fixa det här i 3 veckor. jag brukar ju säga att man måste vara ganska social de första dagarna när man åker på språkresa. om du åker internationell resa så måste du vara så otroligt social att det känns lite konstigt de första dagarna om du vill komma med i matchen. så det bestämmde jag mig för att vara, och alla var så så snälla och lätta att ha och göra med. det gjorde att jag verkligen lärde känna folk från hela världen och pratade engelska i stort sätt hela tiden. ett tag så känndes det naturligare att prata engelska än svenska. jag hade även en rolig klass och en grym lärare som hittade på nya saker hela tiden, skolan är inte tråkig utan mer som ett ställe där alla samlades någongång under dagen, lärde sig saker och skrattade ihop.

new york i sig var amazing. vi var inne flera dagar i veckan och såg empire, frihets gudinnan och crystler building.
gick runt på time square,soho, åt konstiga frukter i china town, såg 4th of july fyrverkerierna vid hudson river och låg på gräsmattorna i central park. när man hade kommit in i dags rytmen lite så var det roligt att kunna bestämma själv vad man ville göra varje dag i new york med alla sina nya kompisar.

jag skulle nog säga att det här är den resan jag har pratat mest engelska på och även träffat mest folk från olika nationaliteter. och då har jag endå träffat väldigt mycket folk på de andra resorna och pratat engelska en stor del av varje dag. och just för att man är mycket mer självständig så har jag också blivit mer självständig. det känns som att jag klarar av mer nu. jag kommer nog alltid se tillbaks på de här 3 veckorna som 3 väldigt utmanande,roliga och utvecklande veckor. de hade sina bra och dåliga dagar, men jag ångrar inte en sekund att jag åkte!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0